Code.org är en amerikansk ideell organisation som inledde sin verksamhet 2013. Målsättningen är att avdramatisera programmering och göra det möjligt för så många som möjligt att själva pröva på att programmera. I december 2013 släppte Code.org sitt första kodtimmematerial. Därefter har utbudet utökats med nytt kodtimmematerial varje år, men även fullständiga kurser för olika åldrar.
Kodtimmen
Målsättningen med kodtimmematerialet är att ge en kort introduktion till programmering genom tjugo roliga uppdrag som involverar bekanta figurer. Man arbetar med uppdragen med så kallad blockprogrammering. I början har man enbart tillgång till några få block, men antalet utökas i takt med att problemen blir klurigare.
Kodtimmematerialet har haft olika teman varje år och andra aktörer än Code.org har också skapat eget material. Uppgifterna finns översatta till väldigt många språk, däribland svenska och finska. Du kommer åt materialet på https://code.org/learn. Jag rekommenderar paketet med Angry Birds-tema som första inkörsport.
Övrigt material
De övriga kurserna ligger på https://studio.code.org/. Dessa omfattar ca 20h var och riktar sig till olika åldrar från 4 år och uppåt. Detta material lämpar sig bra för att ta upp programmering i undervisningen men även som extra utmaning för elever som ligger före i andra ämnen.
Registrera dig som lärare
Om du vill följa med dina elever, hur de arbetar och om de stöter på problem kan du registrera dig som lärare.
Eleverna behöver inte ha egna användarkonton utan du kan lägga in dina elever själv så att de får använda en unik bild eller ett unikt ord för att logga in på din “kurs”.
Observera dock att du alltså inte behöver registrera dig för att kunna använda materialet med eleverna – det ligger helt öppet för alla. Registreringen behövs bara om du vill kunna följa med elevernas arbete.
Materialet på code.org fungerar som en jättebra introduktion till blockbaserad programmering och är tacksamt att börja med, iom att det finns färdiga uppdrag på det egna modersmålet. Efter code.org är ett naturligt nästa steg att gå in för att skapa fritt och lösa öppna problem i t.ex. ScratchJr eller Scratch.
No responses yet